Het dagelijkse leven speelt zich steeds meer online af. De smartphone is niet weg te denken uit het straatbeeld en we bestellen quasi alles online: van boodschappen tot kleding. Online platforms zijn tegenwoordig onmisbaar. Maar wat betekent deze evolutie voor de overheid? Moeten overheidsinstanties deze trend volgen? En hoe reageert de bevolking op de groeiende digitale voetafdruk van de overheid?

Uit de Digimeter van 2022 blijkt dat maar liefst 80% van de Vlamingen verlangt naar één online platform waar ze al hun overheidsdocumenten kunnen raadplegen en beheren. Dit wijst op een groeiende vraag naar een geïntegreerd en toegankelijk systeem dat het leven van burgers vereenvoudigt. Hoewel overheidsinstanties steeds meer stappen zetten richting digitale communicatie, staat slechts 45% van de Vlamingen volledig open voor deze nieuwe norm. Er is dus nog een weg te gaan.

In dit artikel gaan we dieper in op de voordelen van het activeren van je eBox, je elektronische brievenbus bij de overheid. Ontdek hoe deze innovatie niet alleen efficiëntie bevordert, maar ook je interactie met de overheid moderniseert.

Meer dan een gewone mailbox

De eBox is een persoonlijke, digitale brievenbus die door de Belgische overheid geïntroduceerd werd om de communicatie tussen burgers, bedrijven en overheidsdiensten te stroomlijnen. Iedere Belgische burger heeft dus een eBox. Hiermee kan die officiële documenten (belastingaangiftes, socialezekerheidsinformatie, enz.) digitaal ontvangen en verzenden via een beveiligd platform. En heeft die overal en altijd toegang tot de officiële documenten. En als kers op de taart verkleint deze brievenbus de administratieve papierberg.

Wat bekent het voor expats?

Door de eBox te activeren voor je vertrekt naar het buitenland, profiteer je niet alleen van het gemak en de snelheid, maar blijf je ook in contact met de Belgische overheid. Dus ook met de Overzeese Sociale Zekerheid. Want op het moment dat je een online aanvraag doet voor een aansluiting, een terugbetaling van je medische kosten of je pensioen, wordt alle informatie hierover naar je eBox verstuurd. Daarnaast ontvang je jaarlijks een overzicht van je opgebouwde pensioenrechten.

Neem de tijd om jezelf ermee vertrouwd te maken en ontdek hoe dit je dagelijkse leven – overal ter wereld – kan vergemakkelijken.

Hoe je eBox activeren?

Elke Belgische burger heeft een eBox. Wil je er gebruik van maken? Dan activeer je die via je elektronische identiteitskaart of via de app itsme. Zo kan je op een veilige en betrouwbare manier toegang krijgen tot je overheidsdocumenten.

1. Activeer je eBox via itsme of je eID,
  2. Nadat je eBox is geactiveerd krijg je een bevestigingsmail,
  3. Bekijk of pas je persoonlijke instellingen aan,
  4. Duid aan welke documenten je digitaal wenst te ontvangen en hoe je hiervan op de hoogte wilt gebracht worden.

Surf vandaag nog naar de myeBox-website(Nieuw venster) en ontdek hoe we je van dienst kunnen zijn.

Wilt u uw reiservaringen delen?

Bent u expat of kent u iemand met een inspirerende buitenlandervaring? Aarzel dan niet om ons te contacteren op overseas-expat@onssrszlss.fgov.be. En wie weet, inspireert u met uw verhaal toekomstige expats.